Nog nooit zo'n dramatische wintersport gehad!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Menuires

@MiKeZZa Ik bedoel er voornamelijk mijn kerngedrag mee, iets wat je nooit helemaal weg krijgt, Ik kan een explosie van emotie krijgen als het extreme zich aan doet maar ik kan als het weer zakt ook relativeren en mezelf aan passen aan de situatie.
Dat heb ik deze wintersport dan ook gedaan, gelukkig was de zon de grootste positieve bron van vreugde!
Maar omdat het soms zon sleur met pech in het dagelijks leven kan zijn, kijk je vaak enorm uit naar het moment dat je even weer kunt gaan genieten van iets wat je het liefste doet!, als dit dan behoorlijk aangetast word dan heb ik er meer moeite mee om die knop om te draaien en positief te blijven.
Het voelt dan alsof mijn leven zelfs op de mooiste momenten geregeerd word door pech en tegenslagen, ik kom er wel maar het duurt even ;-)
Mijn dochter met haar ontwikkelingsachterstand en epilepsie zorgt ervoor dat ik wel moet, voor haar en voor mezelf…vallen maar altijd weer opstaan!

@Freerider Heel herkenbaar en niet voor niets kom je vaak de quote tegen “I don’t need therapy, I just need to go skiing”. Als het skiën dan niet is waar je tijden rijkhalzend naar hebt uitgekeken kan dat een flinke tegenslag zijn. Mentale gezondheid en wintersport hebben meer met elkaar te maken dan we misschien denken. Meer nog dan de “normale” vakanties. Wintersporten kan echt een gevoel van vrijheid geven, zoals je al omschreef; van focus op de sport, vergeten van alledaagse problemen, de rust om je heen en het nietig voelen in de overweldigende natuur. Voorbeelden en lectuur te over:
https://www.skimag.com/performance/how-skiing-saved-my-life-… https://www.snowsbest.com/skiing-happy-place-mental-health/… https://www.skimag.com/editors-choice/when-life-is-heavy-ski… https://www.equity.co.uk/blog-posts/the-mental-health-benefi… https://www.jaywalkerlodge.com/mental-benefits-of-skiing/… https://www.skimag.com/editors-choice/skiing-is-essential-to…

*bericht bewerkt door KrisWeer op 02 mei 2024 11:14

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Wow @KrisWeer. Nooit geweten dat dit soort dingen bestaan, ga het zeker lezen. Heel herkenbaar.

Dit is toch weer even een mooie discussie geworden, mensen die een stukje van hunzelf laten zien, en goede, wholesome reacties

Misschien is het goed dat 95% van het forum is afgehaakt? 😝

Mja er is genoeg ellende in de wereld en het is heel gemakkelijk om dat allemaal op je schouders te stapelen en er mee rond te lopen, ik moet het soms ook echt van me af zetten.

T is niet makkelijk maar ik neem me nu voor, als ik het niet kan veranderen dan laat ik het vallen, ik kan er alles van vinden en voelen maar ik heb alleen mezelf er mee

Dan maar beter focussen op de mooie dingen in het leven, en de dingen waar ik wél controle op heb.

En wintersport. Heul veul wintersport.

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 03 mei 2024 09:17

Fijn @freerider. Je precaire situatie heeft me het hele seizoen bezig gehouden. Nu eindelijk rust :)

Shane op 30 apr 2024 15:50

Was dat de reden dat er weinig tijd was voor al je forum-vrienden, @shane? Heb je niet veel gezien hier afgelopen seizoen 😉

evr66 op 01 mei 2024 08:08

Helaas zat het niet helemaal mee de afgelopen maanden, waardoor mijn voorjaars-skitrips niet door konden gaan en ik wat andere prioriteiten had dan jullie met mijn aanwezigheid hier te verblijden @evr66 ;) .

I can stick uphill ice, on my saucer...

Al sinds dag 1 hier mijn profieltekstje :D

You put on your boots, click into your bindings, dust the snow off your skis and head out for the chair. It doesn’t matter if you failed your test, didn’t get the girl, or if your life is in a one way trip down the shitter, your world is right for the next couple of hours.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane toch zie ik I can stick uphill ice, on my saucer het meest voorbij komen :-P

Tja… vorig jaar na 1 dag en 2 uurtjes skiën mn enkel gebroken, dus vakantie voorbij. In deze meivakantie een hele mooie skiweek gehad in Tignes/Val d’Isère (ondanks het wisselvallige weer, het viel mee met wat er voorspeld was), maar tijdens onze overnachting op de terugreis, is de hele auto leeggeroofd… Wat een ellende. Uren wachten tot je aangifte kunt doen. Op het politiebureau spraken ze geen engels, alleen Frans (gelukkig bestaat er Translate!). Auto vol glassplinters. Alle bagage weg. Waardevolle spullen? Voor de inbrekers niets dan vies wasgoed etc. Maar wij moeten alle (ski)kleding opnieuw aanschaffen. Dat loopt enorm in de papieren, voor 4 personen heb je het dan over duizenden euro’s. Weet niet of de verzekering de dagwaarde of de vervangingswaarde of iets ertussenin vergoed. Hopelijk hebben we onze portie pech nu wel gehad en kunnen we volgend winterseizoen genieten zonder inbraak en zonder blessures.

Ai @Dewit1979 dat is geen leuke afsluiting!

Ik heb een keer gehad dat een snowboard gestolen was. Dit hebben ze toen op dagwaarde vergoed (was wel binnen een paar werkdagen geregeld) Maar hoe dat precies met dit soort bedragen gaat geen idee.

Op mijn polisblad (voor 5 personen) staat overigens het volgende:

Bagage op reis Maximaal € 3.000,- per gebeurtenis. Voor sommige spullen
krijgt u een maximaal bedrag vergoed. Bekijk de voorwaarden.
U koos een eigen risico van € 0,- per gebeurtenis
Standaard eigen risico van € 50,- per gebeurtenis voor gsm’s,
smartphones, tablets of laptops

Dit is mijn gezinsverzekering. Betekend inderdaad wanneer je met het hele gezin weg bent de gestolen waarde snel hoger kan zijn dan de verzekerde waarde

*bericht bewerkt door Bruinsma op 07 mei 2024 10:09

Vieze veel te krappe appartementen, veelal emotieloze skifabriek gebieden, opengebroken auto’s, onvriendelijke personeel en hoge prijzen voor zeer middelmatig eten, wat is het toch fijn om in Frankrijk op vakantie te mogen ;) Gelukkig is het goedkoop.

Na het lezen van de effecten van wintersport / skiën op de mentale gezondheid ben ik helemaal om: Het wordt de hoogste tijd dat de politiek in actie komt en skipassen opneemt in het basispakket van de zorgverzekering.

Vieze veel te krappe appartementen, veelal emotieloze skifabriek gebieden, opengebroken auto’s, onvriendelijke personeel en hoge prijzen voor zeer middelmatig eten, wat is het toch fijn om in Frankrijk op vakantie te mogen ;) Gelukkig is het goedkoop.

Na het lezen van de effecten van wintersport / skiën op de mentale gezondheid ben ik helemaal om: Het wordt de hoogste tijd dat de politiek in actie komt en skipassen opneemt in het basispakket van de zorgverzekering.

Gerwin op 07 mei 2024 14:39

Dan heb ik nog een paar goede voorstellen

  • skisubsidie (en uiteraard ook boardsubsidie)
  • wintersport aftrekken in box 3
  • drie wettelijke vakantiedagen de week voor de voorjaarsvakantie (want dan zijn de prijzen nog te doen)
  • skivaardigheidscertificaat invoeren (want minder jerries op de piste) - ook snowboardvaardigheidscertificaat met snowpark optie
  • oranje skibroeken verbod

Waar kan ik stemmen? Referendum mag ook
Aanvullingen welkom

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 07 mei 2024 20:09

Kun je de cursus voor het halen van je skivaardigheidscertificaat dan ook met je STAP budget betalen?
En de reiskosten zouden dan ook nog aftrekbaar moeten zijn natuurlijk.

Vieze veel te krappe appartementen, veelal emotieloze skifabriek gebieden, opengebroken auto’s, onvriendelijke personeel en hoge prijzen voor zeer middelmatig eten, wat is het toch fijn om in Frankrijk op vakantie te mogen ;) Gelukkig is het goedkoop.

Na het lezen van de effecten van wintersport / skiën op de mentale gezondheid ben ik helemaal om: Het wordt de hoogste tijd dat de politiek in actie komt en skipassen opneemt in het basispakket van de zorgverzekering.

Gerwin op 07 mei 2024 14:39

Dan heb ik nog een paar goede voorstellen

  • skisubsidie (en uiteraard ook boardsubsidie)
  • wintersport aftrekken in box 3
  • drie wettelijke vakantiedagen de week voor de voorjaarsvakantie (want dan zijn de prijzen nog te doen)
  • skivaardigheidscertificaat invoeren (want minder jerries op de piste) - ook snowboardvaardigheidscertificaat met snowpark optie
  • oranje skibroeken verbod

Waar kan ik stemmen? Referendum mag ook
Aanvullingen welkom

LoveToBoard op 07 mei 2024 20:08

Jij hebt een oranje skibroek 🤔😬

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Vieze veel te krappe appartementen, veelal emotieloze skifabriek gebieden, opengebroken auto’s, onvriendelijke personeel en hoge prijzen voor zeer middelmatig eten, wat is het toch fijn om in Frankrijk op vakantie te mogen ;) Gelukkig is het goedkoop.

Na het lezen van de effecten van wintersport / skiën op de mentale gezondheid ben ik helemaal om: Het wordt de hoogste tijd dat de politiek in actie komt en skipassen opneemt in het basispakket van de zorgverzekering.

Gerwin op 07 mei 2024 14:39

Dan heb ik nog een paar goede voorstellen

  • skisubsidie (en uiteraard ook boardsubsidie)
  • wintersport aftrekken in box 3
  • drie wettelijke vakantiedagen de week voor de voorjaarsvakantie (want dan zijn de prijzen nog te doen)
  • skivaardigheidscertificaat invoeren (want minder jerries op de piste) - ook snowboardvaardigheidscertificaat met snowpark optie
  • oranje skibroeken verbod

Waar kan ik stemmen? Referendum mag ook
Aanvullingen welkom

LoveToBoard op 07 mei 2024 20:08

Jij hebt een oranje skibroek 🤔😬

LoveToSki op 07 mei 2024 21:29

Ssst niet doorvertellen

@Dewit1979
Zo zie je maar weer het kan altijd erger, dat is wel enorm balen!..ik kwam er achter dat mijn binding los was op een redelijk vlak stuk naar de lift toe en niet onder grote snelheid gelukkig, anders had het voor mij ook heel anders kunnen aflopen besef ik me.
Ik kies voor een tussenstop altijd voor een ibis budget met een afgesloten en bewaakte parkeerplaats in de hoop dat dit de kans op een auto inbraak aanzienlijk verminderd, ik heb getint glas achter en heb voor niets in de auto liggen…heb ook geen dakkoffer ofzo.
Meeste past in de kofferbak en enkel de ski en snowboard liggen schuin over de achterbank.
Maar ik haat verzekeraars tot op het bot, ze staan met hun handen open als ze geld kunnen vangen maar zodra je ze nodig hebt geven ze geen thuis!
Je denkt dat je goed verzekerd bent maar in feite belazeren ze de boel enorm hard!

Vieze veel te krappe appartementen, veelal emotieloze skifabriek gebieden, opengebroken auto’s, onvriendelijke personeel en hoge prijzen voor zeer middelmatig eten, wat is het toch fijn om in Frankrijk op vakantie te mogen ;) Gelukkig is het goedkoop.

Na het lezen van de effecten van wintersport / skiën op de mentale gezondheid ben ik helemaal om: Het wordt de hoogste tijd dat de politiek in actie komt en skipassen opneemt in het basispakket van de zorgverzekering.

Gerwin op 07 mei 2024 14:39

Dan heb ik nog een paar goede voorstellen

  • skisubsidie (en uiteraard ook boardsubsidie)
  • wintersport aftrekken in box 3
  • drie wettelijke vakantiedagen de week voor de voorjaarsvakantie (want dan zijn de prijzen nog te doen)
  • skivaardigheidscertificaat invoeren (want minder jerries op de piste) - ook snowboardvaardigheidscertificaat met snowpark optie
  • oranje skibroeken verbod

Waar kan ik stemmen? Referendum mag ook
Aanvullingen welkom

LoveToBoard op 07 mei 2024 20:08

Plus onmiddelijk 10 miljard subsidie voor een hyperloopverbinding Amsterdam - Innsbruck.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Het partij programma begint al aardig vorm te krijgen zie ik, even samenvattend.

  • skisubsidie (en uiteraard ook boardsubsidie)
  • wintersport aftrekken in box 3
  • drie wettelijke vakantiedagen de week voor de voorjaarsvakantie (want dan zijn de prijzen nog te doen)
  • skivaardigheidscertificaat invoeren (want minder jerries op de piste) - ook snowboardvaardigheidscertificaat met snowpark optie
  • oranje skibroeken verbod, mogen jassen wel? Anders moet ik opzoek naar iets anders ;).
  • GPS trackers/app verbod op de piste, dit werkt niet bevordelijk op de mentale rust of veiligheid.
    Nog een beetje een one issue partij, maar we verzinnen nog wel wat rondom migratie en veestapel ;)
    @LoveToBoard na lang beraad is besloten de partij ‘PVW’ te dopen, ofwel de Partij Van de Wintersport. Aangezien @Rogier toch een beetje ons geestelijk leider is hier op Wintersport.nl zit ik aan hem te denken als Lijsttrekker.

Zelfs het logo is er al!

null

@Gerwin Hoewel ik de creativiteit van het logo en lol van de subsidie kan waarderen denk ik dat er wellicht een andere topic geopend moet worden :-P ;-)
We hebben nog wat interessante na-praat gehad over mijn vakantie en andere ervaringen maar ik zou het niet erg vinden als dit topic snel in de vergetelheid raakt haha.

*bericht bewerkt door Freerider op 08 mei 2024 10:35

Dan heb ik een praktische tip ter overweging:
Check volgend jaar de meivakantie.
Wij waren afgelopen week bij de ‘Dutch week’ in Val Thorens en dat is ons goed bvevallen. We moesten dit jaar de voorjaarsvakantie annuleren vanwege een blessure van mijn jongste.
Met 4 personen betaalden wij idd wel rond de 4.000 euro, maar er waren ook zat goedkopere accomodaties beschikbaar, en ten opzichte van de voorjaarsvakantie scheelt het echt enorm. op donderdag nog 20 cm verse sneeuw gehad, dus ook poeder skien kan nog in mei.
Als de meivakantie gunstig valt ,zou je misschien nog de week ervoor kunnen gaan.
Alleen het skigebied van Val Thorens zelf is dan nog open, en zeker onderin is het slush, maar de kant van Orelle was fantastisch.

Het partij programma begint al aardig vorm te krijgen zie ik, even samenvattend.

  • skisubsidie (en uiteraard ook boardsubsidie)
  • wintersport aftrekken in box 3
  • drie wettelijke vakantiedagen de week voor de voorjaarsvakantie (want dan zijn de prijzen nog te doen)
  • skivaardigheidscertificaat invoeren (want minder jerries op de piste) - ook snowboardvaardigheidscertificaat met snowpark optie
  • oranje skibroeken verbod, mogen jassen wel? Anders moet ik opzoek naar iets anders ;).
  • GPS trackers/app verbod op de piste, dit werkt niet bevordelijk op de mentale rust of veiligheid.
    Nog een beetje een one issue partij, maar we verzinnen nog wel wat rondom migratie en veestapel ;)
    @LoveToBoard na lang beraad is besloten de partij ‘PVW’ te dopen, ofwel de Partij Van de Wintersport. Aangezien @Rogier toch een beetje ons geestelijk leider is hier op Wintersport.nl zit ik aan hem te denken als Lijsttrekker.

Zelfs het logo is er al!

null

Gerwin op 08 mei 2024 09:28

Prachtig ik zie het al helemaal zitten! En de regering kan wel een frisse wind (of een goed pak verse sneeuw) gebruiken gezien de formatie. Maar laten we ook aan freerider’s gemoedsrust denken 😁

Dan heb ik een praktische tip ter overweging:
Check volgend jaar de meivakantie.
Wij waren afgelopen week bij de ‘Dutch week’ in Val Thorens en dat is ons goed bvevallen. We moesten dit jaar de voorjaarsvakantie annuleren vanwege een blessure van mijn jongste.
Met 4 personen betaalden wij idd wel rond de 4.000 euro, maar er waren ook zat goedkopere accomodaties beschikbaar, en ten opzichte van de voorjaarsvakantie scheelt het echt enorm. op donderdag nog 20 cm verse sneeuw gehad, dus ook poeder skien kan nog in mei.
Als de meivakantie gunstig valt ,zou je misschien nog de week ervoor kunnen gaan.
Alleen het skigebied van Val Thorens zelf is dan nog open, en zeker onderin is het slush, maar de kant van Orelle was fantastisch.

Suuski op 08 mei 2024 11:14

Wij zaten in La Daille (Val d’Isère/Tignes). Voor gezinnen is de Family Jam in Tignes (meivakantie) wellicht een aanrader. Wij zaten er vorige week voor ruim 1.700 euro (= totaal voor ons 4-en, inclusief een 7-daagse skipas), dus ruim 400 euro pp. Was wel een budget-keuze (appartement 25m2), maar we komen er toch voor het skiën en niet voor de accommodatie. Als je in Tignes zit, kun je dmv je skipas elke dag gratis zwemmen in Le Lagon. Zit je in La Daille/Val d’Isère, dan kun je 2 x gratis zwemmen. Van de 300 km piste was nog meer dan 200 km geopend met uitstekende sneeuwcondities (bovenin meer dan 4 meter sneeuw en geen slush) en het was er super rustig. Tot aan liftsluitingstijd dus geen buckels gezien (terwijl die in de krokusvakantie in Val Gardena al om 11 uur ‘s ochtends ontstonden). Hou er wel rekening mee dat de meeste bergrestaurants gesloten zijn of gedurende de week gaan sluiten; dit was de laatste week dat het skigebied open was. Ik heb vorige week wat foto’s geplaatst in het foto-topic, daar kun je zien hoe goed de condities waren.

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 08 mei 2024 17:10

Plaats een reactie